Tuesday, October 28, 2014

Apa ada di Terengganu?

Ada dan tiada. Banyak dan sikit.

kenapa pulak aku cakap gitu?

dah kalau ko pegi Kuala Terengganu, ko duk dalam bilik hotel je, dan dalam kepala ko ada Pasar Payang je, memanglah tiada dan sikit tempat dan experience yang kau akan lalui.

Seperti tempat2 lain, Kuala Terengganu has lots of places and activity of interests yang ko boleh pegi dan cuba dan terai.Rasanya, tak perlulah aku cerita tempat2 yang common seperti Masjid Terapung, Pasar Payang, Batu Buruk Beach, Esplanade, i-city (eh, dua2 neh sama ke tak?), Chinatown, Vincci Kuala Terengganu yang selalu sales, Kopitiam Uncle Chua, Losong, Masjid Kristal dan...err...apa lagi eh...:D

Meh aku citer 1 tempat wajib pegi dan 1 makanan yang wajib carik everytime aku balik Kuala Terengganu. Not your usual Kopok Lekor & Pasar Payang hokay.



Sate Ikang 5 riyal kak!! Haaaaaa.....rasanya tak sama dengan sate biasa ye tuan2 dan puan2.
tak sedap mana pun tapi macam best plak makan dia neh. Rasanya tepung campur ikan kot tapi aku tak rasa sangat ikannya.
Sebab tuh la, ko kena try. Lain drpd yang lain dan tak jumpa di mana2 dah.


Kuahnya biasa ada 2 jenis: manis dan pedas.
Harga kat KT RM1.00 untuk 4 cucuk. Kalau kat Kemaman, RM1 tuk 3 cucuk.
Eh...kemaman lagi mahal? of courseee laaa.....semua orang Kemaman kan tokey minyak...hehehhe

Sate neh akan dipanggang time kita order dan slalunya peniaga2 neh naik motor. yang aku nampakla. tak tau plak kalau ada naik Skyline GTR34 jual sate ikan neh. Kalau Alphard lagi masyuk kot. Tempat yang aku slalu pegi of course Batu Buruk cumanya mereka hanya datang after gharib sebab masa tuh penguatkuasa dah balik. hehehehehe... boleh la try carik peniaga2 kat depan Baru Buruk Beach Resort kalau sebelum Gharib.



Satu lagi tempat yang aku akan usahakan tuk pegi ialah Kedai Buluh.
Say whaaaa? yela..dulu standard kedai buat dari buluh je ala2 bazaar gitu.
Pastuh skang dah kena upgrade. 

Dulu ghopenya gini: -

 credit: http://exploreterengganu.blogspot.com/2011/07/detik-detik-terakhir-pasar-kedai-buluh.html

Sekarang dah jadi gini:



aku hanya pegi pasar neh waktu pagi kalau akuk nak main masak2 kat rumah atau time nak raya etc.
sebab kalau nak cari makanan, gi kul seblah dakpe. Nasi Dagang pun start kul 11 kot situ,.

Selain your usual barang2 dapur dan barang basah termasuk tikar, periuk, baju tidur etc etc, banyak gila makanan jual kat sini.
Buoh la, kuih la, laksa la, macam2 la.

setiap kali pergi mesti aku borong macam aku ada anak seploh.
tak tahan mak!!




so, jangan tak tahu kewujudan sate ikan dan Pasar Kedai Buloh neh. ko guna Waze je la. Confirm jumpa Batu Buruk dan Pasar neh. nak jauh lagi? gi pasor batu enang nu. minyak kelapa dara pun leh jupe sana.

lapar la plak wei...sekian.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...