Saturday, August 1, 2015

Makanan sabah

Hari neh, duk bercerita pasal makanan dalam salah satu group whatsapp aku yg mana 99% orang sabah.

Macam2 keluar la especially 4 jenis makanan neh.

Meh aku summarykan 4 jenis makanan tuh. Nk details, rajin2 la sikit guna pakcik google ye.

Bosou = ikan terutama ikan sungai, yang diperam dengan nasi dan garam. Lepas seminggu atau 2 minggu, bolehla makan. Bau : katanya agak busuk.aku sendiri tak penah makan hehehehhe.
Kalau tak kena caranya, ulat pun boleh dok ada dalam tuh.

Hinava : ikan mentah, dicampur dengan limau, garam dan lada (at least) pastuh makan.la dengan nasi. Hinava tuh dalam bahasa dusun. Dalam bahasa bajau, namanya kinilau. Lepas buat, serta merta boleh dimakan. Kalau kena caranya, memang sedap.

Ikan pekasam: neh asalnya dari belah utara semenanjung. Yang aku selalu ikan ialah ikan sepat. Pekasam neh melibatkan garam, beras dan proses pengeringan berulang kali. Aku slalu.goreng dengan cili padi dan asam limau. Perghhhh..

Lato: sejenis makanan rumpai.laut . Kaum bajau memang slalu.makan neh jadikan ulam. Again, limau dan cili padi memang kena ada lah. Tapayah masak bagai. Bersihkan aje. Aku memang auka benda alah neh.

Tak sabar.nak balik sabah bulan sept.nanti. nak cari Tuhau lagi. Apa itu tuhau? Haaaa google la. Baik punya bau.


IKAN PEKASAM


BOSOU

HINAVA/KINILAU

LATO SEAWEED

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...