Tuesday, December 10, 2013

Into the coldness :Cameron Highland

First thing first.
Survival tip in CH: Bring your sweater/thick cardigan/windbreaker.
Ko nak pakai baju sejuk yang berketul2 tuh pun takpe.

It was purely an ad-hoc trip.
Planned and booked on saturday Nov 30th itself.

sp, ke Cameron la kami.
Last trip as in 2002 or 2003 kot.

Aku pun dokla mencari hotel. Takde research sangat la pun.
ambik je mana yg ada least negative remarks kat tripadvisor.
nak pegi stroberi park bilik mcm RM400 je..mcm mahal je...

bottomline, aku taknak yang dekat town.
dan dengar2 Brinchang is the most sejuk part of CH.

so, off we go.



Neh la bilik yang dapatnyaaa....
besar gak...kalau bwk spare toto memamg boleh golek2 la..
tapi katil neh kami gabungkan. tapayah guna sleeping beg pun.


Kami dinner kat hotel je.
Buffet at RM35/Adult and we get 1 child free.
Oya? she got her meals for free. Special kan.

semua benda ko nak beli kan oya

Brinchang Pasar Malam at 11pm


tapi malam tuh balik bilik, suasana sejuk gila2 la.
nak jadi cerita, kul 3 pagi aku terbangun. katil bergegar.
tobat aku ingat ada hantu kacau.

sekali, oya kena sawan dah.panik kau!!!
oya tak pernah kena sawan.
dalam 2-3 minit mcm tuh dah reda.
boleh plak dia sengih2.
lepas tuh, aku pun balut la dia. maybe sejuk yang trigger kot. 
nak tau sejuk mana?
pagi2 Brinchang dah ghope gini.









sejuk kan? haaaaaaaaaaaaaa....
nasibla kat Pasar Malam ada jual baju sejuk bundle. RM10 pun boleh dapat.
so, jangan lupa bawak baju sejuk.
nasib oya punya aku x lupa.

so, siangnya, kami pun pegi la jenjalan.
jalan punya jalan, nampak signbod farm neh.
sebelah rumah persekutuan or something like that.

yang penting, aku nak bg budak2 neh rasa petik sendiri,
tapi kalau ko nak makan je, baik beli kat pasar malam.
sebab kat sini, RM25/Box kalau petik sendiri.
aku pelikla. bukan ke kalau petik sendiri patutnya lagi murah?

kalau beli buah kat kedai dalam tuh, dalam RM15 per box.

naaaa....pasar malam or pasar pagi ;lagi murah kan?


Next, off to Bharat Tea  Plantation.
Tepi jalan je. parking lot banyak. don't worry.
aku siap dpt parkign betul2 depan kedai lagi.

nehla cafe nyeh. tapi bila aku tengok orang bersepah and meja pun macam takde, cancel la hajat nak ber scones segala...haishhh


sebelah tuh kedai teh dia. They carry "Cameron Valley" brand.
err...betul ker tuh? hahahah
but there was 1 tea yang menarika perhatian.
Nama dia White Tea. kotak besar sikit je dari kotak rokok.
harga? RM55 per box.
takpela aku x minum teh pun...


nehla keadaan cuaca sepanjang kami kat sana.
hujan rintik2. so, bawaklah baju yang ada hood.
baju hujan tak diperlukan sangat.


kami naik CH dari Simpang Pulai. Jalan kurang berlengkok2.
tapi kalau dari Tapah, memang sah2 akan pening.
Kat bawah neh pun jalan yang ada kat area CH dah.


Mehla Tanah Rata. iasa je townshipnye.
tapi aku tak singgah pun.


sebab kami target nak pegi Boh plantation.
alang2 dah nak turun ikut Tapah kan.


Pokok neh banyak kat situ. pokok apa neh?


this actually reminds me of Bandung. On the way to Lake Patengan, akan lalu tea plantation macam neh.


and oh..kami balik ikut Tapah sebab kami dah turun ke Tanah Rata.
Nak pusing balik takde hal tapi...jam seyyyy..
kat Brinchang tuh just before hotel Equatorial, ada pasar pagi.
jem dia start dari just after Pasar Malam Brinchang lagi.

so, pandai2 lah nak navigate kat sana ye.

kalau tanya bila nak pegi lagi?aku nak pegi lagi kot tapi ...sebab nak ber scones and tea kat Ole smoke house je. boleyyy?

ps: aku x suka sayur goreng tepung kat CH tuh.

btw, effective Jan 2014, Equatorial akan diambilalih oleh Copthorne.
so, jgn plak ko google Equatorial dah.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...